Reklamation

Ret og pligt i forbindelse med forbrugerkøb

Har du prøvet, at stå med en vare, som ikke lever op til dine forventninger? Hvad gør du? Det er nemmere at agere når man kender ens rettigheder og sælgers forpligtigelser. læs her om ret og pligt i forbindelse med forbrugerkøb. Har du spørgsmål eller kan du ikke opnå din ret hos sælger, så send en mail, hvis du ønsker min bistand.

Du har to års reklamationsret, hvor det første halve år er sælger, der skal bevise, at fejlen eller manglen ikke var til stedet ved købets indgåelse. De næste 1,2 år det dig der har bevisbyrden, som betyder, at du skal bevise, at fejlen eller manglen var tilstede, da du købte varer.
Det er vigtig at huske på, hvad meningen med varen er. Varen skal kunne holde til det den er fabrikeret til. eksempelvis må man forvente, at en engangs plastikkniv kun kan holde til et enkelt måltid, hvor en alm. kniv må forventes at kunne holde i væsentlig længere tid. Varen skal kunne holde til det den er fabrikeret til at kunne.

Er man uheldig, at købe en vare, som ikke lever op til ens forventninger, som eksempel en boremaskine, vaskemaskine eller et par sko, så har man som forbruger ret til at reklamere over varen inden to år efter varen er købt. dog undtaget, hvis sælger har givet yderligere reklamationsfrist. Sælger har pligt til at udbedre skaden, hvor denne har flere muligheder:

1. Reparere skaden
2. Ombytte til ny vare eller ny bestanddel - der kommer en ny reklamationsperiode på varen /bestanddelen
3. Pengene retur

Vi kan som forbruger ikke selv bestemme, hvilken løsning der skal bruges. Sælger har ret til at forsøge at reparere varen op til 2 eller 3 gange - rimelighedskravet. Rimelig er lidt diffust, men hvis du efter andet forsøg ønsker køber ophævet, kan du argumentere for, at det ikke længere er rimeligt at du skal vente på at få varen tilbage. Det er især, hvis reparationstiden er lang - eksempelvis flere uger.

Sælger kan også vælge at ombytte til en ny vare - undtaget ved speciesgenstande, hvor sælger har en rimelig mulighed for at reparere varen - dette kan eksempelvis være en mobiltelefon, hvor forbrugeren benytter telefonens kalender og ikke kan få adgang til denne uden telefonen virker - i så fald skal sælger forsøge at reparere telefonen.

Til sidst kan du bede om penge retur - hvis det hverken hjælper at få en ny vare, fordi den nye vare også går i stykker eller hvis reparationerne ikke virker, så har du ret til at få pengene retur og sælger har pligt til at tilbagebetale beløbet.

Ovenstående er dine muligheder, men husk bonen.

For uden bon = ingen rettigheder!

Er du i tvivl vedrørende et køb du har gjort og ønsker du min bistand, så send en mail til mig.